JPGs/Speculations
2016


In 2005 Thomas Ruff has created his series JPEGs.

He was interested in issues of digital distribution of images on the Internet, as an archive of archives, in altering the context of viewing, in re-appropriation from the Net back to the material world. His series – small pictures from the Internet enlarged to the size of big format photorealistic images that preserved effects of pixelisation and low quality compression.

Ruff chooses broadly known photos significant for our culture. Those photos basically do not have people – only landscapes, natural sites and, in opposition to it, there lie traces of war or human life. In that time the Internet and web images were mere objects of our interest. A decade later there equally exists an opposite perspective – perspective of artificial intelligence's (AI) programed algorithms of studying and analyzing images from inside the Net.

A human being – is the first thing scientists have taught AI to recognize. And I'm interested in this perspective on a human. How and what AI sees, what it thinks, what it can tell about us by looking from the other side? We are used to having an opportunity to get a close up of every object and examine its details up to atoms. But images in web are finite objects in its core - set of digits. Attempt to elicit additional information will be a speculation, an act of imagination.

In project «JPEGs/ Speculations» I, as Ruff does, enlarge greatly images from web archives, using not a direct process, but commonly accessible and soon to be casual intellectual instruments, specialized, «narrow» AI for image analysis and their further transformation. In that process AI tries to go through technical limitation of resolution finality and information capacity by recovering, imagining, re-designing, missing details, filling gaps between separate objects and pixels.

The images I selected – this is a history of his thoughts, recognition and non-recognition, rational and irrational fillings, conservation, division of shapes and figures or their blend with background. In these switches from looking at figuration to abstraction and back again, tension is created, through them we can access the perspective of the Other.
JPEGs / Спекуляции
2015


В 2005 году Томас Руфф создал свою серию JPEGs.

Его интересовали вопросы цифровой дистрибуции изображений в интернете, как архиве архивов, изменение контекста рассматривания, ре-апроприация из сети обратно в материальный мир. Его серия – это небольшие картинки из интернета увеличенные до размера фотореалистичного изображения большого формата с сохранением эффектов пикселизации и низкого качества сжатия.

Руфф выбирает широко известные, важные для нашей культуры фотографии. На них, в основном, нет людей - это ландшафты, явления природы и, в противопоставление к ним, следы войны или жизни людей. В то время интернет и изображения в нем были объектами нашего интереса. Десять лет спустя существует и обратный взгляд – взгляд программных алгоритмов искусственного интеллекта (ИИ), изучающий и анализирующий изображения изнутри сети.

Человек – это первое, что люди научили ИИ распознавать. И мне интересен этот взгляд на человека. Как и что ИИ видит, что он думает, что может рассказать о нас смотрящий с другой стороны? Мы привыкли к возможности бесконечно приблизить любую вещь и рассмотреть составляющие ее детали, вплоть до атомов. Но картинки в сети принципиально конечный объект - набор цифр. Попытка извлечения дополнительной информации будет спекуляцией, актом воображения.

В проекте «JPEGs/ Спекуляции» я, как и Руфф, драматически увеличиваю изображения из сетевых архивов, но использую не прямой процесс, а общедоступные и стремительно становящиеся обыденными интеллектуальные инструменты, специализированный, «узкий» ИИ для анализа изображений и последующего их изменения. В этом процессе ИИ старается пройти сквозь техническое ограничение конечности разрешения и количества информации восстанавливая, воображая, пере-придумывая отсутствующие детали, заполняя пустоты между отдельными объектами и пикселями.

Выбранные мной изображения – это история его размышлений, узнавания и не узнавания, рациональных и иррациональных заполнений, сохранения, расчленения форм и фигур или смешивания их с фоном. В этих, иначе происходящих, процессах фигурации и абстракции возникает напряжение, становится доступен нам взгляд Другого.